יום שלישי, 17 במרץ 2009

זה לא אבטחת מידע במובן המקובל, זה כן לניהול סיכונים במובן הרחב

ידיעה ב-YNET:

בן 55 נתפס נוהג אף שלא חידש רשיונו מאז מלחמת יום הכיפורים
תושב תל-אביב בן 55 נתפס בביקורת שגרתית בפתח-תקווה כשהוא נוהג במכונית, אף שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה.
הנהג סיפר לשוטרים כי החזיק ברישיון צבאי במלחמת יום הכיפורים, בעת שהיה חייל צה"ל בשירות סדיר, ומאז לא חידש את רשיונו. הנהג זומן לשיפוט מהיר, ומכוניתו הוחרמה לשלושים יום.
מלחמת יום הכיפורים אוקטובר 1973. אנו היום בשנת 2009. זה לא שנה וגם לא עשור אחד , אלו שלושה וחצי עשורים וקצת, מעל 35 שנה!!!
עפ"י הידיעה ולפי השכל הישר, האיש לא עבר עבירת תעבורה במשך כל השנים הללו שכן היה אמור להציג רשיון.
האם זה בהכרח נהג זהיר. לא בטוח. אבל לפחות ברור שלא היה מעורב בתאונת דרכים שחייבה את התערבות הרשויות כולל ביטוח, דהיינו לא עבר כלל תאונה מכל סוג.
וגם לא עבר עבירות קלות כגון מהירות.
אז נכון, האיש עבריין עפ"י החוק. אבל מהעבר השני, הנהג ככל הנראה נהג יותר זהיר מהרבה אלפי או עשרות אלפי אזרחים ישראליים שלהם רשיונות כחוק ונוהגים כנגד החוק. לא טוען כמובן שאדם זה הנו טלית שכולה תכלת. אינני מכיר את פרטי המקרה, ומשתמש בו על מנת להתייחס בהשאלה לניהול סיכוני טכנולוגיית המידע.
תגיד המשטרה, בדיקה שגרתית הנה הליך פשוט יחסית ובאמצעותו נתפסים עבריינים מסוגים שונים. לא מתווכח. אני טוען שאם נתפסים גם נהגים מסוג זה, משהו בתהליך כולו הנו בזבוז של משאבים.
הבעיה בכבישים הנה הנהגים הגורמים למותם של אחרים. זהו האיום מספר אחד. ביקורות שגרתיות כגון אלו שבהן נתפס נהג זה אינן תורמות באופן משמעותי לטיפול באיום.
ובהשאלה ניתן גם להתייחס לניהול סיכוני טכנולוגיית המידע:
כאשר הטיפול בארגון לצמצומם של האיומים והסיכונים לשימוש טכנולוגיית המידע ולמידע בארגון איננו מתחיל באיתור מלא ושלם של אותם האיומים והסיכונים, לא נמנעת מסיבה זו התקנתם של אמצעים ושיטות הגנה עפ"י "חוש" או "אופנה", או "אני יודע ש" או "ההוא התקין, אז גם אני..." או כל שילוב של כל מיני תאוריות למיניהן.
האם באופן זה מתמודד הארגון באופן כללי עם איומים וסיכונים: התשובה כמובן כן. אבל נותרת השאלה: האם בתהליך מסוג כזה מתבצע ניהול סיכוני טכנולוגיית המידע בצורה המקצועית הנדרשת לתחילת שנת 2009?
התשובה הנה חד משמעית: לא! סתם להשקיע בערב רב של אמצעי הגנה איננו מענה מקצועי. זהו מענה חובבני ומתאים לעידן שבהם האיומים נתנו בידיהם של חובבנים והסיכונים התממשו לעתים רחוקות. כעת האיומים בידיהם של מקצוענים ומימושם עלול להתרחש בכל עת. מידי יום אנו שומעים כי ארגונים מכובדים בעולם נפגעים. הטיפול חייב להיות אם כן מקצועני לכל אורך הדרך. התחלה חובבנית משפיעה על כל התהליך כולו, וכמובן שהתוצאה לא תאחר לבוא.
על כן, תהליך צמצום סיכוני השימוש בטכנולוגיית המידע והמידע בכל ארגון חייב להתחיל באיתור, הבנה ותעדוף של האיומים והסיכונים הללו. רק אח"כ ניתן להתחיל בתפירת חליפות אבטחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה