יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

מה בין רגישות המידע במערכת ובין חיוניותה של המערכת (קריטיות המערכת)

לאחר מספר חודשי יובש בכתיבה, (טוב היה קיץ...) חוזר ומקווה להתמיד בכתיבה.
נושא זה הינו תורתי ועוסק באחד מאבני היסוד של אבטחת מידע.
שני מרכיבי סיכון מהותיים תחת נושא אבטחת מידע הינם סודיות המידע במערכת (Confidentiality) וחשיבותה של המערכת להתנהלות היומיומית של הארגון (Criticality).
האם אלו שני דברים שונים תכלית השינוי, או דווקא שני שני צדדים של אותה המטבע?
אני חייב לציין שתקן ניהול אבטחת המידע 27001, מחבר את שני הנושאים תחת אותו פרק שתכליתו סימון ותיוות (פרק 7.2: המידע יסווג לפי ערכו, לפי הדרישות עפ"י דין, לפי רגישותו ולפי מידת הקריטיות שלו לארגון) ואולי בכך תורם גם הוא לחוסר הבהירות הקיים בנושא זה.
אנסה בפוסט קצר זה להבהיר את הנושא.

כמו כן יהווה פוסט זה גם הקדמה לנושא הבא שיתפרס עלפני מספר פוסטים ויעסוק בהבטים שונים של ניהול אבטחת מידע: מיקומו של מנהל אבטחת המידע בארגון, תחומי אחריותו, השילוב בין אבטחה פיזית ואבטחת המידע, התייחסות לניהול כולל של סיכונים בארגון ועוד.

ונחזור לעניינינו בפוסט זה.
רגישות מידע במערכת או סודיות המידע במערכת הינו מדד לעוצמת הנזק שתגרם לארגון אם מידע מסווג של המערכת ייחשף בפני מי שאיננו זכאי להיחשף אליו, ויהיה זה גורם פנימי או חיצוני. הנזק הינו בעצם חשיפת המידע לבלתי מורשה והוא בלתי הפיך. מידע מסווג שנחשף לגורם לא מורשה = נזק. ניתן לבצע הערכת נזקים (לכמת כמה נזק נגרם), אך לא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו, המידע כבר מצוי גם ברשות הגורם האחר.
חיוניות (קריטיות) המערכת הינה עד כמה הארגון יכול לתפקד ללא אותה המערכת מאחר וזו הושבתה, לאחר שעבדה ושירתה את הארגון. סיבת השבתתה איננה רלוונטית לרמת חיוניותה. במידה והארגון התכונן כראוי לאירוע כזה (התכונן כראוי, משמע, הגדיר מהו משך הזמן המכסימלי שיכול לסבול אי פעולת המערכת, כיצד פועל בזמן שהמערכת מושבתת, כיצד מתכונן להעלאת המערכת בתום הזמן המכסימלי שיכול לפעול בלעדיה וכיצד מפעיל את המערכת לאחר חלוף פרק הזמן המכסימלי לאי פעילותה). נזק נגרם, אך במסגרת ניהול משברים זהו נזק שנלקח בחשבון וניתן לו המענה שהוגדר מראש.
מעיון בשני ההסברים לשני הנושאים, סודיות מידע במערכת וחיוניות מערכת ניתן להבין שמדובר בשני פרמטרים בלתי תלויים האחד בשני. אם כך הוא הדבר, אזי אמורים להימצא ארבע קטגוריות שונות של מערכות:
1. מערכת שבה המידע מסווג והמערכת חיונית לתפקוד השוטף של הארגון. (מסווגת וחיונית).
2. מערכת שבה המידע מסווג ואיננה חיונית להתנהלות השוטפת של הארגון. (מסווגת ולא חיונית)
3. מערכת שבה המידע איננו מסווג והיא חיונית להתנהלות השוטפת של הארגון. (חיונית ואיננה מסווגת)
4. מערכת שבה המידע איננו מסווג והמערכת איננה חיונית להתנהלות השוטפת של הארגון. (איננה חיונית ואיננה מסווגת)
נראה דוגמאות לארבע סוגי המערכות:
1. במערכת בנקאית, המערכת באמצעותה מבצע פקיד הבנק את פעילותו כאשר מולו יושב לקוח, (נהוג לקרוא למערכת מרכזית זו "המערכת הסניפית"). הפעילות של הפקיד כרוכה בגישה למידע הלקוח המצוי במחשבי הבנק ומן הסתם זהו מידע המוגן עפ"י החוק להגנת הפרטיות כמידע על מצבו הכלכלי של אדם, דהיינו, מידע מסווג. יחד עם זאת, באם המערכת מושבתת בשעות שבהן אמור הסניף לעבוד, הפקיד איננו מסוגל לשרת את הלקוח, על כן, זו מערכת חיונית להתנהלות העסקית השוטפת של הבנק.
2. מערכת השכר של הארגון. במערכת נאגר מידע המוגן עפ"י החוק והתקנות להגנת הפרטיות, מידע על מצבו הכלכלי של אדם, דהיינו, מידע מסווג. יחד עם זאת, במידה ומערכת השכר מושבתת ומדובר בטווח התאריכים שבהם חובה עפ"י החוק לשלם שכר לעובדים, ניתן לשלם להם את שכרם גם מבלי שהמערכת תפעל. לדוגמה, באמצעות העברת מקדמה בגובה לדוגמה השכר הקודם. כאשר המערכת תחזור לפעול, יבוצעו החישובים המדוייקים וישולם הפרש הכולל לדוגמה שעות נוספות וכד'.
3. מערכת המציגה את שערי הבורסה במהלך המסחר בבורסה. המידע איננו סודי, ההיפך הוא הנכון, מטרת הצגת המידע הינה להנגישו לציבור. יחד עם זאת השבתת המערכת עלולה לגרום להפסקת המסחר בבורסה מכיוון שהמידע על שערי המניות הנסחרות הינו חיוני לתהליך העסקי של קניה ומכירה של מניות בבורסה.
4. מערכת המאפשרת עריכת חישובים פיננסיים מפורטים למטרות סימולציה בלבד. אין בה כל מידע מסווג ובאם איננה פועלת מאחר ומדובר בסימולטור בלבד אין פגיעה בתהליך העסקי העיקרי של הארגון.
הדוגמה ממחישה היטב (לדעתי) את העובדה שסודיות המידע במערכת וחיוניותה של מערכת הינם שני פרמטרים בלתי תלויים.
ישנו גם הבדל בולט נוסף:
לסודיות ישנו ביטוי מוחשי ומעשי למול משתמשים. הסיווג מוצג באמצעות כותרת מילולית. לדוגמה: "סודי-אישי". הכותרת מודפסת על דוחות או על תווית המודבקת על מדיה מגנטית או אופטית ניידת או על מחשב נייד/SMARTPHONE. מטרתה פשוטה ותכליתית: להגדיר באמצעות הכותרת ובאמצעותה בלבד את כל תכולת המדיה נושאת הכותרת בהיבט סודיות המידע, וזאת ללא כל צורך לעיין בתכולה עצמה. גורם מוסמך בארגון יכול על כן להגדיר בפשטות מהן דרישות ההגנה לאותו נשא מידע בהתאם לכותרת וללא צורך להכיר תכולה ספציפית של כל דוח מודפס/מחשב נייד/מדיה מגנטית או אופטית ניידת.
לחיוניותה של מערכת אין כל צורך ליצור כותרת. אין זה מעניינו של משתמש במערכת להכיר את חיוניותה של המערכת. עליו להכיר כיצד הוא עובד במערכת בשגרה ומהם תהליכים חלופיים במידה והמערכת מושבתת. אין ולא אמור להיות לכך ביטוי בצורת כותרת למערכת או למדיה מגנטית או אופטית ניידת המהווה מרכיב שבו נעשה שימוש במערכת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה